WITAMINA E

WITAMINA E

  Jeśli chcesz zachować młody wygląd skóry przez dłuższy czas, nie możesz zapomnieć o witaminie E w codziennej diecie oraz zabiegach pielęgnacji cery. Nazywana „witaminą młodości” jest jednym z najsilniejszych naturalnych przeciwutleniaczy i pełni wiele istotnych funkcji w ludzkim organizmie, m.in. chroni przed stresem oksydacyjnym, przeciwdziała zakrzepom, wpływa na wydolność mięśni, wspomaga funkcjonowanie wzroku oraz jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju ciąży. Aktualne badana naukowe dowodzą również, że witamina E hamuje rozrost komórek nowotworowych.

KOSMETOLOGIA

  W kosmetyce witamina E pełni dwojakie zadanie: posiada udowodnione korzystne działanie na skórę i paznokcie oraz jest naturalnym konserwantem, dlatego większość kosmetyków posiada witaminę E w swoim składzie. Ze względu na silne działanie przeciwutleniające i ochronę przed wolnymi rodnikami, witamina E przeciwdziała szybszemu starzeniu się skóry i chroni przed szkodliwym promieniowaniem UV. Odpowiada za nawilżenie i regenerację skóry, paznokci oraz włosów. Pomaga utrzymać napięcie skóry i wygładza zmarszczki. Wycisza również stany zapalne i chroni barierę lipidową naskórka, dlatego jest ważnym elementem w pielęgnacji skóry trądzikowej. Jeśli zauważyłaś, że włosy są matowe, paznokcie łamliwe, a cera poszarzała, być może ratunkiem będzie właśnie witamina E.

ZAPOTRZEBOWANIE

  Dobowe zapotrzebowanie jest uzależnione od wieku oraz płci. Dorosła kobieta powinna dostarczać do organizmu przeciętnie wraz z pokarmem 8mg witaminy E (kobieta w ciąży 15 – 19mg). Niedobory owej witaminy można zaobserwować w postaci anemii, przewlekłego zmęczenia, rogowacenia naskórka, podatności na infekcje, problemów z zębami w postaci bolesności, zaniku mięśni oraz zaburzeń neurologicznych. Witaminę E dostarczaną z pokarmem bardzo trudno przedawkować, nawet dodatkowa suplementacja aptecznymi środkami nie jest niebezpieczna, ponieważ nadmiar witaminy jest wydalany z organizmu. Tylko długotrwałe stosowanie dawek powyżej 1000mg na dobę może spowodować silne bóle głowy, osłabienie mięśni czy zaburzenia widzenia. Najlepszym źródłem witaminy E jest olej słonecznikowy, migdały, orzechy, oliwa z oliwek, ryby oraz drób.

Dla uzyskania najlepszych efektów:

  • szukaj w składzie kosmetyków (INCI) witaminy E w postaci Tocopheryl acetale;

  • stężenie witaminy E powinno wynosić od 0.5% do 5%;

  • stosuj kosmetyki z witaminą E przez cały rok, a zwłaszcza latem dla wzmocnienia działania filtrów przeciwsłonecznych;

  • w codziennej diecie pamiętaj o olejach roślinnych.