WITAMINA C

WITAMINA C

Gdyby można było wskazać jeden surowiec o niezwykłej mocy oraz potwierdzonym jednocześnie skutecznym działaniu kosmetycznym i zdrowotnym, byłaby nim na pewno witamina C. Zwana najczęściej kwasem askorbinowym, ma ogromne znaczenie dla procesów zachodzących w całym organizmie. Wpływa na gojenie się ran, ułatwia wchłanianie składników mineralnych z pożywienia, takich jak żelazo czy potas. Wzmacnia naczynia krwionośne oraz pomaga regulować ciśnienie tętnicze krwi.

KOSMETOLOGIA

Oprócz istotnej roli witaminy C w procesach zachodzących w organizmie człowieka, jest ona również ważnym składnikiem wykorzystywanym w pielęgnacji skóry, który powinien znaleźć się w rytuale pielęgnacyjnym każdej osoby powyżej 20 roku życia. Witamina C to jeden z najsilniejszych antyoksydantów, który niweluje zarówno przebarwienia trądzikowe
i wypryski, jak i redukuje zmarszczki oraz plamy pigmentacyjne. Jest jednym z niewielu składników, którego efekty używania widoczne są już po kilku dniach od rozpoczęciu kuracji. Zauważalna jest poprawa kolorytu i elastyczności skóry oraz szybsze gojenie się powstałych wcześniej wyprysków. Z upływem czasu poprawia się również synteza kolagenu, która sprawia, że skóra wygląda na młodszą. Najczęściej wykorzystywaną formą witaminy C jest kwas L-askorbinowy, który daje natychmiastowe efekty, jednak ze względu na swoją niestabilność może prowadzić do podrażnień, dlatego też nie powinien być stosowany przez osoby o cerze suchej i wrażliwej. Alternatywą są kosmetyki, które posiadają w swoim składzie formę witaminy C w postaci tetraizopalmitynianu lub izostearynianu askorbylu albo etylowanego kwasu askorbinowego – te formy potrzebują trochę więcej czasu na widoczne efekty, jednak dają działanie długofalowe i są odpowiednie dla każdego rodzaju cery, nawet tej wrażliwej.

ZAPOTRZEBOWANIE

Dobowe zapotrzebowanie na witaminę C dla przeciętnej dorosłej kobiety wynosi 75 mg
i powinno zostać zaspokojone przez odpowiednio zbilansowaną dietę. Osoby z niedoborem witaminy C skarżą się na krwawienie dziąseł, bóle stawów oraz zmęczenie, jednak suplementacja dodatkowymi preparatami nie powinna przekraczać dawki 200 mg dziennie, gdyż przedawkowanie może skutkować problemami z układem pokarmowym (nudności, wymioty, biegunka). Witaminy C należy szukać przede wszystkim w produktach roślinnych takich jak: owoce dzikiej róży, owoce cytrusowe, jagody, truskawki, borówki, natka pietruszki, papryka, pomidory oraz chrzan. Ważne jest, aby produkty te poddać odpowiedniej obróbce – rekomendowane jest spożywanie ich na surowo.

Dla uzyskania najlepszych efektów:

  • szukaj w składzie kosmetyków (INCI) witaminy C pod postacią: Tetrahexyldecyl Ascorbate, Ascorbyl Isostearate lub Ethyl Ascorbic Acid;

  • optymalne stężenie witaminy C powinno wynosić 10%;

  • w okresie jesienno-zimowym stosuj codziennie, rano i wieczorem, serum z witaminą C, a w okresie wiosenno-letnim serum można zamienić na lekki krem nakładany tylko wieczorem, pamiętając, aby przed każdym wyjściem z domu nałożyć krem z ochroną przeciwsłoneczną;

  • jedz codziennie porcję świeżych owoców i warzyw.