Witamina B3

  WITAMINA B3

  Osoby, które zwracają uwagę na produkty bogate w witaminy, powinny szczególnie zainteresować się witaminą B3. Zwana inaczej niacyną lub witaminą PP, pełni wielokierunkowe działanie zarówno w kosmetyce, jak i w ludzkim organizmie. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mózgu oraz obwodowego układu nerwowego. Dodatkowo wspiera układ odpornościowy w walce z bakteriami i zmniejsza poziom złego cholesterolu we krwi, a także przyczynia się do poprawy kondycji psychicznej, ograniczając odczuwany stres.

KOSMETOLOGIA

  Witamina B3, przez swoją stabilność i odporność na światło oraz utlenianie, jest dobrze przyswajana przez skórę. Dzięki czemu działa pozytywnie na każdy rodzaj cery i posiada szerokie spektrum działania. Jest to idealny składnik zarówno dla osób chcących zachować młodszy wygląd skóry na dłużej, jak i dla osób walczących z powracającymi niedoskonałościami. Potrafi działać w głębszych warstwach skóry i hamuje rozwój bakterii, dlatego doskonale sprawdza się przy leczeniu stanów zapalnych i zmian trądzikowych. Pomaga również niwelować problematyczne zaskórniki zamknięte. Niacyna poprawia nawilżenie oraz elastyczność skóry, a także wpływa na zwiększenie produkcji kolagenu i kwasu hialuronowego, co chroni przed szybszym starzeniem. Zabezpiecza skórę przed szkodliwym promieniowaniem UV oraz wzmacnia działanie kosmetyków zawierających filtry przeciwsłoneczne. Dodatkowo chroni barierę lipidową naskórka przed czynnikami zewnętrznymi, co jest bardzo ważne przede wszystkim dla osób narażonych na nadmierną ekspozycje na słońcu, wietrze, mrozie i smogu.

ZAPOTRZEBOWANIE

  Ludzki organizm produkuje zdecydowanie za mało witaminy B3, dlatego powinno się ją dostarczać wraz z pożywieniem. Dobowe zapotrzebowanie dla przeciętnej dorosłej kobiety wynosi 14mg. Przekroczenie normy 0,5g na dobę jest szkodliwe głównie dla kobiet w ciąży oraz karmiących piersią, dlatego nie powinno stosować się dodatkowej suplementacji w postaci kapsułek. Wystarczy dostarczać niacynę wraz z pokarmem. Dodatkowo nadmiar niacyny może prowadzić do arytmii serca, marskości wątroby i zaburzeń skórnych. Niedobór witaminy PP jest rzadkością, jednak jego skutkiem jest choroba o nazwie pelagra, która objawia się przesuszeniem skóry, pęcherzami na skórze oraz ciemnobrązowymi plamami na twarzy, szyi, dłoniach i ogólnym osłabieniem. Źródłem witaminy B3 jest cielęcina, indyk, kurczak, podroby wieprzowe oraz wołowe, łosoś, makrela, twaróg, groch, fasola i brokuł.

Dla uzyskania najlepszych efektów:

  • szukaj w składzie kosmetyków (INCI): Niacinamide;

  • wybieraj kosmetyki, w których stężenie witaminy B3 wynosi od 2% do 5%
    lub kosmetyki, w których niacyna znajduje się na początku listy składników INCI;

  • nie łącz kuracji witaminą B3 z kuracją witaminą C, by uniknąć niepożądanych reakcji skórnych;

  • stosuj zbilansowaną dietę bogatą w warzywa oraz chude mięso i ryby.