WITAMINA A

WITAMINA A

  Witamina A to kolejna niezbędna witamina, która pełni bardzo ważne funkcje
w naszym organizmie. Jest odpowiedzialna za procesy widzenia, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie błon komórkowych, działa przeciwnowotworowo oraz wzmacnia układ odpornościowy. Jest również najlepiej przebadanym i jednym z najskuteczniejszych składników kosmetyków przeciwzmarszkowych, dlatego nazywa się ją „witaminą młodości”.

KOSMETOLOGIA – witamina A

  Witamina A w kosmetologii może występować jako prowitamina A (beta-karoten) oraz jako czynna forma witaminy pod postacią retinolu i jego pochodnych. Jest jednym
z najskuteczniejszych składników przeciwstarzeniowych. Zastosowana w kosmetykach neutralizuje wolne rodniki, czyli opóźnia procesy starzenia. Witamina A ma bardzo silne właściwości przyspieszające odnowę i regenerację skóry oraz ochrania i wzmacnia naskórek. Przyspiesza również syntezę kolagenu, przez co wpływa bezpośrednio na jędrność
i elastyczność skóry. Jest idealnym składnikiem dla skóry dojrzałej, szarej, trądzikowej
i uszkodzonej przez nadmierną ekspozycją na słońcu, dlatego jej dobrodziejstwo doceni każdy, bez względu na wiek. Osoby, które chcą utrzymać młody wygląd skóry na dłużej, powinny włączyć witaminę A do swojej codziennej pielęgnacji tuż po ukończeniu trzydziestego roku życia.

ZAPOTRZEBOWANIE

  Dobowe zapotrzebowanie na witaminę A u przeciętnego dorosłego człowieka wynosi 0,8 mg. Niedobór może być spowodowany zaburzeniem wchłaniania, zbyt ubogą dietą, paleniem papierosów oraz piciem alkoholu. Niewystarczająca ilość witaminy A w organizmie może doprowadzić do tzw. kurzej ślepoty, czyli zaburzeń widzenia po zmroku oraz do wysychania gałki ocznej. Objawia się także występowaniem suchej i szorstkiej skóry, szczególnie na łokciach oraz kolanach. Jednak długotrwałe przyjmowanie zbyt dużych ilości witaminy A, może doprowadzić do skutków ubocznych w postaci zmęczenia, drażliwości, bólów głowy, zmian żołądkowo-jelitowych, nudności, wymiotów, zmian zabarwienia oraz świądu skóry. Dodatkowo nadmiar witaminy A podczas ciąży jest szczególnie toksyczny dla płodu i może doprowadzić do wad rozwojowych! Dlatego kobiety w ciąży nie powinny zażywać suplementów diety zawierających witaminę A. Wystarczy spożywać dowolne ilości warzyw i owoców – w ten sposób nie ma możliwości przedawkowania.

Najwięcej witaminy A znajdziemy m.in.: w wątróbce, jajach (żółtka), maśle, tłustych rybach, marchewce, szpinaku, jarmużu i dyni.

Dla uzyskania najlepszych efektów:

  • szukaj w składzie kosmetyków (INCI) witaminy A pod postacią: Hydrogenated Retinol, ponieważ jest to stabilna forma witaminy A i nie wymaga specjalnego opakowania kosmetyku;

  • jeżeli wybierasz kosmetyk z zawartością niestabilnej formy Retinol, zwróć uwagę na opakowanie – musi ono chronić przed dostępem powietrza i światła, np. aluminiowa tuba;

  • używaj preparatów z witaminą A w towarzystwie filtrów ochronnych SPF 50;

  • preparaty z witaminą A stosuj na noc;

  • uwzględnij w swojej diecie spożywanie jaj, ryb, masła, warzyw i owoców.